Havis 2018 -leiriblogi

Tervetuloa lukemaan Haviksen riparin blogia vuosimallia 2018! Täältä voit seurata ryhmän kuulumisia, kommelluksia, edesottamuksia ja parhaita paloja leirin aikana. Julkaisemme uuden merkinnän päivittäin aina illalla ja rippikoululaiset ovat itse mukana kirjoittamassa päivän tapahtumista. Näin myös kotiväki pääsee seuraamaan yhteistä matkaamme.

1.7.2018 21.30Rippikoulu suoritettu! Havis crew

Seitsemäs aamu koitti. Navetta heräsi jälleen huilumusiikkiin. Tosin osa porukasta ei ollut koskaan nukkunutkaan. Sen sijaan kivitalossa fiilisteltiin Kirkaa. Tästä alkoi armoton pakkaaminen ja siivous. Joku teki jopa maailmanennätyksen pakkaamisessa, ja vieläpä puolikuntoisena järkyttävän lyhyillä yöunilla.

Tuomiosunnuntain jumalanpalvelus päätti kirkkovuotemme. Pakkaus jatkui jumiksen jälkeen, kunnes söimme brunssin ja olo oli levollinen. Lienee kai turhaa mainitakaan, mutta hyvää oli.

Laiturilla otettujen ryhmäkuvien jälkeen alkoi paluumatka, jonka aikana myös päivän kisojen voittajat karkitettiin. Galtbyn satamaan saavuimme n. kello 15 ja siellä olikin jo kuljettajamme täsmällisesti vastassa.

Kökar-Galtby

Matkan aikana täytimme pienen suomenruotsalaisen paikkakunnan Hesen, jossa kaikki sujui, kuin Strömsössä. Ja niin matka jatkui kohti ryhmämme kotipesää, Aleksanteria.

Aleksanterin kirkko

30.6.2018 19.00Viimeinen ehtoollinen By Marttakerho

Viiden aikaan aamulla soi herätys. Kyseessä oli palohälytin, josta oli patterit loppu.

Oikea herätys oli kahdeksan aikoihin. Siitä siirryimme aaamupalalle, jossa saimme nauttia karjalanpiirakoista ja puurosta.

Yhdeksän aikoihin me pidimme jumalanpalveluksen helluntaista. Se meni hyvin.

Sitten riparilaisilla oli oppitunti konfirmaatiosta ja sen kulusta. Siellä jaettiin erilaisia lukutehtäviä. Seuraavalla oppitunnilla apparit ja isoset pitivät ”myyntipuhetta” seurakunnan toiminnasta, mm isoskoulutuksesta. Isoset kertoivat omista riparikokemuksistaan ja kannustivat leiriläisiä lähtemään toimintaan mukaan.

Sitten jatkoimme lounaalle, jossa saimme syödä spaghetti bolognesea. Jälkiruokana oli keksejä. Saimme tankata oikein kunnolla, koska seuraavan kerran saimme syödä vasta kello kuudelta. Kuuden ateria, aka. Päivällinen olikin sitten kunnon juhla-ateria spesiaalilla jälkiruoalla.

Yhdeltä pidimme raamiksen, jossa käsittelimme seurakuntaa, jota rinnastettiin ruumiinjäseniin useampaan otteeseen. Piirsimme hahmon, johon kirjoitimme omat nimemme niille alueille, jotka sopivat vahvuuksiimme. Isosilla oli sen jälkeen kova kiire saada valmiiksi iltaohjelmavarustusta.

Nyt odotamme innolla viimeistä iltaohjelmaa, koko leirin päätösspektaakkelia. Lievästi odotamme myös kotiinpaluuta, vaikka fiilikset ovatkin vähän haikeat.

Havsgården 18 14

29.6.2018 18.19Pääsiäinen Ilona ja kissat

Heräsimme kahdeksan maissa aamulla. Puoli yhdeksän alkoi aamupala, joka oli yhtä maittava kuin joka aamu. Aamujumiksessa aiheena oli pääsiäinen ja oli meidän ryhmämme vuoro hoitaa käytännön järjestelyt.

Sieltä suuntasimme oppitunnille, missä oli koe, jossa tehtiin kaksi tylsää, pitkää esseetä. Melkein kaikilla meni koe hyvin. Lounaalla syötiin makoisaa kalakeittoa. Jälkiruoaksi nautimme paikallista pannukakkua vadelmahillon ja kermavaahdon kanssa. Päivän kisassa meitä testattiin siinä, kuinka hyvin tunnemme vetäjäporukkaa. Kysyttiin mm. kuka yritti opetella lentämään ja kuka teki matikanläksyjä iglussa. Sen jälkeen suuntasimme raamiksiin, joissa luimme psalmeja ja keskustelimme rukouksista. Kävelimme saunarantaan, jossa jatkoimme Markuksen evankeliumin lukemista.

Päivän toisella oppitunnilla käytiin läpi kuolemaa ja iankaikkisuutta. Piirsimme ryhmissä oman kuvitelmamme taivaasta. Päivällisellä oli possunniskaa ja uunivihanneksia. Jälkiruuaksi söimme jäätelöä suklaakastikkeen kera.

Kohta lähdemme saunaan, jonka jälkeen paistamme makkaraa grillikatoksessa. Tämän jälkeen suuntaamme aina yhtä hauskaan iltaohjelmaan. Päivän päätteeksi on vielä iltahartaus.

Sää oli tänään erittäin tuulinen, mutta kyllähän täällä aurinkokin hieman paistoi.

Havsgården 18 13

Hyvää yötä vaan kaikille!

28.6.2018 19.21Peruspäivä Timoteuksen todistajat

Aamulla heräsimme rentouttavaan musiikkiin. Seuraavaksi meillä oli vuorossa aamupala. Meitä vastassa oli ravitseva aamiainen ja hilpeä keittiöväki.  Tänään oli meidän vuoro pitää aamun tunteita herättävä jumalanpalvelus. Aiheenamme oli pitkäperjantai.

Seuraavana olikin jo mielenkiintoisen oppitunnin vuoro. Tunnin aiheena oli kärsimys ja rippi. Oppitunti oli jälleen todella mukava. Seuraavana vuorossa oli taas ruokaa. Lounaaksi oli eksoottista kanakastiketta. Tämän jälkeen vuorossa olikin jo päivän kisa. Voitimme kisan murskalukemin.

Havsgården 18 12

Kello 13:30 suuntasimme keskustelua herättävään ja erityisen mielenkiintoiseen raamikseen.  Raamiksen jälkeen käänsimme nokan kohti rantaa, jossa kuulimme Raamatun sanaa. Sitten olikin taas oppitunnin vuoro. Aiheena oli uskonelämän hoitaminen.
Nyt vuorossa olikin taas jälleen ruokailua. Söimme vatsaa hyväilevää lasagnea.

Ja sitten pääsemmekin nykyhetkeen, jossa kirjoitamme tätä kyseistä postausta teille. Tänään luvassa on vielä todennäköisesti hieno iltaohjelma. Esitämme sielä oman näytelmämme. Iltaohjelman jälkeen luvassa on iltapala ja tyhjentävä iltahartaus.
Sitten matkamme viekin jo kohti höyhensaaria.

27.6.2018 19.41Huima retkipäivä Viiden poppoo

Hejsan!

Havsgården 18 7

Heräsimme kello kahdeksalta, menimme syömään aamupalaa. Erittäin herkullisen aamiaisen jälkeen, luimme pihalla raittiissa ilmassa Markuksen evankeliumia. Sen jälkeen kaikki huomasivat että oli erittäin sumuista.

Mietimme hetken aikaa että onnistuuko suunniteltu retki sittenkään. Sitten  oli opetustuokio, jonka aiheena oli Pyhä Henki, kaste ja ehtoollinen. Opetuksen jälkeen menimme syömään maukasta makkarakeittoa ja leipää, ja jälkiruoaksi oli pullaa.

Havsgården 18 8

Ruuan jälkeen pakkasimme reppumme, ja lähdimme hienolla jahdilla saarelle jossa oli Kökarin kirkko. Makke esitteli meille saarta ja sen historiaa.

Havsgården 18 9
Havsgården 18 10

Kierroksen jälkeen toimitimme laskiaisaiheisen jumalanpalveluksen kirkossa. Kirkolta palasimme takasin jahdille. Jahdilla lähdimme toiselle saarelle jossa oli uusi, viikon vanha kauppa. Ostimme sieltä omenamehua ja karkkia. Reput täyttyivät karkeista. Kaupan vieressä oli kahvila, jossa kävimme. Ennenkuin saavuimme jahdille näimme meduusan vedessän.

Havsgården 18 11

Palasimme jahdilla Havsgårdeniin syömään maukasta kanapihviä, ja jälkiruoaksi oli suklaakakkua. Sitten oli päivän kisan vuoro. Illalla on tiedossa huimailtaohjelmaspektaakkeli, iltapala sekä iltahartaus. Sitten onkin aika painua pehkuihin. ZzzZZ...

26.6.2018 22.45Tisdag Masan opetuslapset

Havsgården 18 5

Hei! Päivä pärähti käytiin jumalanpalveluksella, jonka me pidimme. Jumalanpalveluksemme koski joulua ja se sujui oikein hienosti. Päivä jatkui opetuksella perheen kunnioitetuksesta. Siellä muun muassa kehitimme perheille ryhmissä kymmenen käskyä ja puhuimme kuinka tärkeää kunnioitus on.

Seuraavaksi herkuttelimme nachopaistoksella ja mehujäillä lounaan merkeissä. Lounaan jälkeen kisailimme täysillä vatsoilla päivän kisassa. Päivän kisana toimi läpsyleikki. Sääntöjen ymmärtämisessä meni aika kauan, mutta itse pelit menivät hienosti.

Päivän kisan jälkeen oli raamis, jossa puhuimme rakkaudesta ja sen merkityksestä. Kolmen aikoihin kiipesimme rantakallioille kuulemaan Markuksen evankeliumia. Miljöö oli erittäin nautinnollinen. Hetkipalvelusta seurasi toiminnallinen tunti, jonka aikana pojat ja tytöt laitettiin erikseen muodostamaan A2:lle ihannekumppanin ominaisuuksia. Papereiden esittelyn jälkeen keskustelut siirtyivät avioliittoon.

Havsgården 18 6

Tunnin jälkeen meitä odotti lämmin päivällinen. Päivällinen koostui kanankoivista ja riisistä sekä herkullisesta porkkanakakusta jälkiruokana.

Illalla nautimme saunan lämmöstä sekä grillasimme, iltaohjelmaa unohtamatta. Pitkän päivän jälkeen olimme väsyneitä ja uni maistui loistavasti.

God natt från Havis! ^^

Havsgården 18 4

25.6.2018 18.08Haviksen lasten kuulumiset Big Boss Team

Hejsan allihopa!! :)

Heräsimme aamulla herättämään leiriläiset Titanic-kappaleen nokkahuiluversion ihanaan tunnelmaan. :)) Aamupalalla saimme syödä monenlaisia ruokia: oli puuroa, oli mysliä, oli jugurttia, oli uunituoretta sämpylää, oli  makkaraa, oli juustoa, oli tomaattia, ja kaiken kruunasi juuri keitetty kahvi.

Aamiaisen jälkeen suuntasimme kulkumme kohti leirijumalanpalvelusta navetan ylisille. Vietimme ensimmäistä adventtia, ja sytytimme ensimmäisen kynttilän laulaessamme "nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa".

Tämän jälkeen leiriläisillä alkoi ensimmäinen oppitunti jonka aihe oli Raamattu. Tällä aikaa me isoset ja apuopettajat (Big Boss Team) valmistauduimme illan suureen spektaakkeliin - iltaohjelmaan.

Oppituntien jälkeen pääsimme jälleen syömään mistä jatkoimme kohti päivän kisaa. Päivän kisa on jokapäiväinen vaihtuva kilpailu, jossa raamisryhmät kilpailevat toisiaan vastaan leirin lopussa annettavan suuren palkinnon luvassa. Tänään päivän kisassa tehtävänä oli hakea erilaisia asioita isoselle mahdollisimman nopasti.

Päivän kisan jälkeen kokoonnuimme raamisryhmittäin keskustelemaan aiheesta "oikea ja väärä". Raamisten jälkeen meillä oli jonkin verran vapaa-aikaa, minkä aikana osa porukasta lähti käymään saaren kalliolla josta on hienot näköalat merelle.

Havsgården 18 3

Tämän jälkeen kokoonnuimme päärakennuksen läheiselle kalliolle kuuntelemaan Markuksen evankeliumin lukuja 1-3. Kuultuamme Jumalan sanaa ja palelluttuamme merituulessa, leiriläiset lähtivät jälleen kohti Jannen oppituntia Kymmenestä käskystä. Samaan aikaan me isoset vietimme ansaitun lepohetken, jolloin valmistelimme mm. hartauksia ja harjoittelimme Veisukirjamme kappaleita. Opiskelun jälkeen oli illallisen vuoro ja saimme nauttia uunimakkarasta sekä perunamuusista kera uunikasvisten.

Nyt valmistaudumme päivän kohokohtaan, iltaohjelmaan, jonka aika koittaa noin tunnin kuluttua. Luvassa on hauska ilta, siitä olemme pyrkineet pitämään huolen! Iltapalan ja -pesujen jälkeen laskeudumme yöpuulle iltahartauden avulla.

Takana on ensimmäinen kokonainen päivä täällä Havsgårdenin riparilla. Alku on ollut erittäin lupaava ja tästä meno vain paranee!

God natt, vi ses i morgon! <3

24.6.2018 23.50Hälsningar från Havsgården! Janne

Bussi starttasi sovitusti n. kello 10 aamulla Aleksanterin kirkolta, jonne oli kokoontunut innostunut ja jännittynyt joukko riparilaisia, isosia ja ohjaajia. Alkumatkasta pidimme lyhyen hartaushetken, jonka jälkeen oli vielä hieman aikaa lukea ulkoläksyjä. Aurassa pysähdyimmekin syömään maistuvaa lounasta, osa noutopöydästä, osa Hesburgerista ja taisipa joku jonkun gourmet-ateriankin tilata. Seuraavan lyhyen jaloitteluhetken saimmekin jo meren äärellä, kun bussi kurvasi Paraisilta Nauvoon kulkevalle lossille, jossa leiriläiset kiipesivät ihastelemaan maisemia ja ottamaan kuvia.

Pari lossimatkaa myöhemmin seuraava jaloittelupaikka olikin sitten Galtbyn satama Korppoossa, jossa leiriläiset kävivät kilpaa jäätelö-, kahvi- ja karkkiostoksilla. Lauttamatkan aikana pidimme isosryhmissä leirin ensimmäiset raamattupiirit eli "raamikset", jonka jälkeen jäi vielä mukavasti aikaa pelailla korttia ja nauttia kannella raikkaasta meri-ilmasta.

Kökar 2

Lautta kuljetti meidät Ahvenanmaan Kökariin, joka onkin jo sama kunta, jonka alueella leiripaikkammekin sijaitsee. Kökarin pääsaarelta tarvitsimme kuitenkin vielä yhden lauttamatkan, päästäksemme Kyrkogårdsön saarelle, joka toimi lauttamatkojen osalta reitin päätepisteenä.

Kökar 1

Satamassa meitä olikin jo vastaanottamassa leiripaikan henkilökuntaa ja tavarat saatiin kuljetettua perille mukavasti auton lavalla ja me saimme reissusta ryytyneinä kävellä viimeiset muutaman sata metriä ilman kantamuksia. Muutamien käytännön ohjeiden jälkeen pääsimmekin syömään vahvennettua iltapalaa. Kanasalaatti ja leipä tuntuivat porukalle maistuvan =)

Paikan isännän hieman laajemman turvallisuuteen ja tontin rajoihin liittyvän ohjeistuksen jälkeen saimme vielä kattavan ja mielenkiintoisen luennon saaren historiasta ja siitä, kuinka erilaista saaristolaisen elämä on verrattuna meihin, joiden täytyy ajaa toistasataa kilometriä pohjoismaiden suurimmasta sisämaakaupungista, jotta voimme edes nähdä merta.

Havsgården 18 1

Päivän viimeisenä yhteisenä ohjelmanumerona kokoonnuimme iltahartauteen, joka on tästä eteenpäinkin luonnollinen osa meidän leiriohjelmaa. Hartauden jälkeen olikin aika sitten jo iltatoimien päätteeksi kallistaa päät tyynyihin ja rauha laskeutuikin melko nopeasti. Liekö meri-ilmasto saanut leiriläiset väsymään? ;)

Nyt onkin sitten aika myös ohjaajan painua pehkuihin. Huomenna jatketaan! =)